آلفارومئو و ام جی – دو برند خودروی اسپرت که برای آینده خود می جنگند

ژوئن 29, 2021 11:33 ق.ظ

بسیاری از علاقمندان به دنیای خودروها بر این عقیده هستند که برای درک حس رانندگی متفاوت، باید یک خودرو آلفارومئو داشته باشید. از سوی دیگر می‌ بینیم که منتقدان بزرگ دنیای خودروها، مانند جرمی کلارکسون (مجری برنامه معروف تخته گاز)، در سال 2013 اعلام می‌ کند که علاقه زیادی به شرکت خودروسازی آلفارومئو دارد و شما نمی‌ توانید بدون این که یکی از خودروهای برند آلفارومئو را داشته باشید، خود را اصطلاحا “ماشین باز” بنامید. لازم به ذکر است که همین کارشناسان با بررسی تخصصی خودرو 6MG به این نتیجه رسیدند که با وجود خوب بودن خودروهای برند MG، این محصولات هنوز یک قدم کوچک با کیفیت کاری آلفارومئو فاصله دارند. اما با این وجود خودروهای تولید شده توسط این دو برند از نظر کیفیت و کارایی توانسته‌ اند محبوبیت خوبی نزد دوستداران دنیای خودرو به دست بیاورند. به عقیده بسیاری از آنها آلفارومئو و ام جی، دو برند خودرو اسپرت می‌ باشند که برای آینده خود می‌ جنگند و عده زیادی در خصوص آینده این دو شرکت و خودروهایشان کنجکاو هستند. در ادامه این مطلب از آلفارومئو ایران بیشتر در این زمینه صحبت خواهیم کرد.

 

اخبار خودروهای آلفارومئو و MG

سال گذشته تولد 90 سالگی برند ام جی و امسال سالگرد 105 سالگی برند آلفارومئو است. به همین مناسب هر دو این خودروها مسابقاتی را شروع کردند. البته باید در نظر داشته باشید که نتیجه این مسابقات برای افراد فعال در زمینه خودرو اهمیت کمی دارد. یکی دیگر از خبرهای جنجالی در خصوص این دو برند، شایعاتی مربوط به تغییر مالکیت آنهاست. جالب است بدانید این شرکت‌ ها در طول تاریخ خود تحولات زیادی داشته اند. همین قدمت بالا و توانایی پشت سر گذاشتن مشکلات باعث شده تا علاقمندان به برندهای آلفارومئو و ام جی، با مدل‌ های مختلف این محصولات ارتباطی احساسی داشته باشند. البته آلفارومئو و ام جی به جز مشکلات مختلف از گذشته تا امروز، موارد تشابه بیشتری با هم دارند و می توان گفت به صورت موازی با هم حرکت می‌ کنند. میزان فروش خودروهای آلفارومئو در اروپا داغ تر است، اما برند ام جی توانسته در بازار جهانی عملکرد بهتری داشته باشد. از طرفی همچنین رقابت این دو برند با هم در بازارهای مختلف برقرار است و باعث شده تا آنها بتوانند در کنار هم پیشرفت خوبی داشته باشند.

آینده خودروهای برند آلفارومئو و ام جی

یک پورتفولیو دو مدلی نمی تواند به تنهایی با یک مدل کسب و کاری، چالش‌ های شبکه فروش و تولید کنندگان لوازم اصلی را در طولانی مدت پوشش دهد. نظرات بسیاری از متخصصان تولید و فروش محصولات آلفارومئو و ام جی اثبات کننده این موضوع هستند. به نظر بسیاری از متخصصین فروش، برند آلفارومئو (به خصوص در سال های اخیر) در اروپا عملکرد مناسبی ندارد و باید قطعا به دنبال راهکاری برای جلب نظر مشتریان باشد. این کار اجازه می‌ دهد تا به راحتی این برند بتواند جایگاه خود را در بازار تثبیت کند. از سوی دیگر برند ام جی نیز در برخی کشورها همین وضعیت را دارد.

از سوی دیگر افزایش تنوع و تعداد بالای تولید کنندگان خودرو و مدل‌ های مختلف اتومبیل موجود در بازار باعث شده تا جایگاه این دو برند در آمریکا، اروپا و تا حدودی آفریقا، وضعیت قبلی خود را از دست بدهد. از همین رو تمامی افراد فعال در دنیای خودروها بر این باورند که این دو شرکت باید به فکر استراتژی هایی باشند که بتواند به باقی ماندن آنها در بازار کمک کند و بتوانند به جایگاه قبلی خود بازگردند. البته باید گفت که مدیران بخش‌ های مختلف برند آلفارومئو در نظر دارند که با باز تولید مجدد برخی از مدل‌ های پرطرفدار قدیمی، گزینه‌ های جالبی پیش روی مشتریان بگذارند. از سوی دیگر این برند امیدوار است که با تولید مدل‌ های جدید اعتماد از دست رفته برخی از مشتریان را مجددا جلب کند.

چشم انداز برند آلفارومئو برای آینده

شرکت آلفارومئو قصد دارد به عنوان هدف کوتاه مدت جایگاه خودروهایی مانند آئودی، مرسدس بنز و BMW را از نظر پرستیژ تصاحب کند و وارد چرخه رقابت با این برندهای محبوب و پر طرفدار شود. از سوی دیگر سازمان رفتار مالی (FCA) خبر از یک سرمایه گذاری کلان، در حد 4 یا 5 بیلیون دلار روی برندهای مازراتی و آلفارومئو داده است. گفته می‌ شود که این بودجه برای طراحی و تولید خودروهای جدید یا اضافه کردن امکانات جدید به خودروها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این برنامه‌ریزی‌ ها که شامل معرفی ۸ مدل جدید خودرو آلفارومئو در آینده هستند، توسط سرمایه گذاران انجام شده است و توسط رسانه‌ های مختلف که در زمینه خودروها فعالیت دارند، پوشش داده می‌ شود. البته این اخبار به طور قطعی نمی توانند جزئیات مربوط به مدل های جدید آلفارومئو را در اختیار عموم قرار دهند. همین باعث می‌ شود مشتریان بیشتر در خصوص ویژگی‌ های مختلف و تاریخ ورود به بازار این مدل‌ های جدید کنجکاو شوند. همچنین مدیرعامل آلفارومئو اخیرا طی یک مصاحبه از چشم اندازهای خود برای آینده آلفارومئو گفته است.

پیش بینی وضعیت آلفارومئو در آینده

مدل‌ های جدید آلفارومئو از نظر امکانات می‌ توانند با برندهای معروفی مانند مرسدس بنز یا آئودی رقابت داشته باشند و به صورت هاچ بک، خانوادگی، سوپر اسپرت و اسپرت تولید و به بازار عرضه می‌ شوند. البته بسیاری از منتقدین برنامه ریزی‌های آلفارومئو برای پیشرفت دوباره این برند را از نظر برنامه ریزی، سرمایه گذاری، تحلیل‌ های صنعتی، وضعیت فروشنده ها، وضعیت توزیع محصولات و… برای 8 مدل پیش رو بررسی کرده اند. این موارد به خصوص در کشورهایی که میزان استقبال از برند آلفارومئو در آنها بالاست مورد بررسی قرار گرفته است تا بتوان میزان موفقیت این برنامه‌ها در کوتاه مدت را پیش بینی کرد.

البته در این میان نباید این موضوع را فراموش کرد که حتما وضعیت رقابتی بازار، برندهای رقیب، مدل‌ های مختلف خودرو و… با یکدیگر مقایسه شوند تا نتیجه نهایی کار مطلوب باشد. مدیران آلفارومئو به وضوح اعلام کرده اند که قصد ندارند اشتباهات گذشته را تکرار کنند. آنها قصد دارند از اشتباهات گذشته به عنوان نردبانی برای رسیدن به موفقیت‌ های آینده استفاده کنند. گفتنی است که برند آلفارومئو حداقل تا الان توانسته بخش مهمی از این آرمان‌ ها را به حقیقت برساند و این روزها شاهد استقبال بیشتر بازار از مدل‌ های جدیدتر برند آلفارومئو هستیم.

چشم انداز برند ام جی برای آینده

تنها اطلاعاتی که از سمت مدیران برند ام جی در خصوص برنامه‌ های آینده این برند در اختیار متخصصین ما قرار گرفته است، از طریق وب سایت اخبار خودرو چین است. جالب است بدانید منابع انگلیسی زبان کمی در خصوص برند ام جی اخبار را پوشش می‌ دهند و همین باعث دسترسی سخت تر به اطلاعات مربوط به برنامه‌ های آینده این شرکت می‌ شود. گفته می‌ شود که برند ام جی برنامه دارد با کشور چین وارد مذاکره شود و به عنوان یک برند خودروسازی که متعلق به هیچ کشور خاصی نیست، فعالیت خود را ادامه دهد. طی این برنامه، ام جی یک برند مستقل و بین المللی خودروسازی خواهد بود. این شرکت نیز مانند آلفارومئو برنامه ریزی هایی برای تولید و توزیع مدل‌ های جدید خودرو دارد. رقیب‌ های اصلی برند ام جی در جهان فولکس واگن، آئودی و سایر تولید کنندگان مطرح خودروهای اسپرت خانوادگی هستند. البته علاوه بر این موارد 4 مدل خودرو دیگر از برند MG در راه هستند که با امید پیروزی در برابر رقیبان خود وارد این عرصه شده‌ اند.

پیش بینی وضعیت برند ام جی در آینده

یکی از فاکتورهای تعیین کننده که می‌ تواند تصویری خوب و منصف از شرکت در ذهن مشتریان بسازد، هوشمندی آن برند برای ایجاد پیشینه محصولی (ریشه دار جلوه دادن برند) و ساخت رابطه احساسی بین مشتری و برند است. ساخت چنین رابطه‌ ای بین فروشنده و خریدار قطعا نیاز به زمان و برنامه ریزی زیادی دارد. اما قطعا چنین کاری نشان می دهد سرمایه گذاران چینی این برند (از آنجایی که ام جی در چین فروش خوبی دارد) برنامه ریزی‌ های لازم برای برانگیختن احساس احترام و اعتماد را در مشتریان انجام داده اند.
گفته می‌ شود که مدل‌ های مختلف برند ام جی در آینده به صورت نسل به نسل وارد بازار می‌ شوند و سعی می‌ شود در مدل‌ های جدید اصالت این خودروها و شاخصه اصلی آنها حفظ شود. مدیران برند ام جی می‌ دانند که این شرکت با سابقه کار بیش از 90 سال، این روزها در خطر است و هر قدم اشتباهی می‌ تواند مشکلات زیادی را در پی داشته باشد. از همین رو به سمت پیشرفت بیشتر حرکت می‌ کنند تا بتوانند در بازار رقابتی خودرو جایگاه خود را پیدا و تثبیت کنند.