آلفارومئو یکی از خودروهای کمیاب در ایران

جولای 18, 2023 3:20 ب.ظ

آلفارومئو یکی از خودروهای کمیاب در ایران است که از دهه 80 به بعد زیر سلطه قانون منع واردات خودروهای خارجی  همچنان جزو خودروهای محبوب و لوکس در داخل کشور به حساب می آید. همچنین با تصویب این قانون حمایتی از خودرو سازان ملی باعث شده تا رنج قیمت مدل‌های وارداتی آلفارومئو در رده های خودروهای لوکس و گران قیمت جای بگیرد.

به طوری که با شروع شیب تند افزایش قیمت خودرو در داخل ایران طی پنج سال گذشته مدل های مختلف وارداتی آلفارومئو از محدوده قیمتی 150 الی 300 میلیونی به اتومبیل های با قیمت تقریبی بالایی یک میلیارد و نیم تبدیل شده اند.

بنابراین در حال حاضر تنها افراد ثروتمند و عاشق خودروهای لوکس می توانند صاحب عنوان گران‌ترین خودروها در کشور باشند. خودروهایی که واردات آنها در یک محدوده زمانی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و توانسته توجه بسیاری از نمایشگاه داران و علاقمندان به صنعت خودروهای لوکس اسپرت را به سوی خود جلب نماید.

 

حضور آلفارومئو در ایران

آلفارومئو همچون سایر برندهای معتبر خودروسازی جهانی نظیر هوندا، سوبارو، بنز و فیات به دلیل قوانین حمایتی وضع شده توسط نظام حکومتی و اتخاذ تحریم های بی رحمانه نهادهای بین المللی علیه ایران حضور کم‌ رنگی در جاده های درون شهری و جاده ای ایران داشته است.

با این حال طی چند سال محدودی که کمپانی های متعدد توانستند خودروهای خارجی را به داخل ایران منتقل کنند؛ تنها سه محصول آلفارومئو به نام‌های میتو، جولیتا و 4C در داخل بازارهای کشور عرضه شد. با اینکه شرکت واردکننده در حوزه های بازاریابی، تامین قطعات یدکی و تضمین خدمات پس از فروش خودروهای آلفارومئو نتوانست به خوبی ایفای نقش کند، اما این محصولات توانست محبوبیت قابل قبولی را برای خود کسب نمایند.

·       آلفارومئو میتو

کوچکترین هاچ بک کمپانی آلفارومئو که با ارزان‌ترین قیمت توانسته است در زمینه خودروهای سواری شهری حرفی برای گفتن داشته باشد. این شاهکار کمپانی آلفارومئو نه تنها در داخل ایران بلکه در کشورهای مختلف دنیا طرفداران خاص خود را دارد. بعدها کمپانی ایتالیایی آلفارومئو تصمیم گرفت نسخه جولیتا را از روی آلفارومئو میتو بازنویسی نماید تا جوانان کم درامدتر نیز بتوانند از سواری با محصولات این خودروسازی ایتالیایی لذت ببرند.

ورود خودروی آلفارومئو میتو از سال 2010 به داخل کشور توسط نهادهای نظارتی تایید اما از سال 2012 بود که می توانستیم این خودرو را در بازار و نمایشگاه های مختلف اتومبیل مشاهده نماییم. آلفارومئو میتو با اینکه از امکانات رفاهی متعدد، آپشن های قابل توجه و  قابلیت‌های حرکتی بسیار ایمن برخوردار بود، ولی در حال حاضر تنها تعداد محدودی از آن در بازار موجود است و به دلیل منع واردات خودروهای خارجی شما در حال حاضر می توانید تنها نسخه های کارکرده آن را خریداری کنید.

موتور 1.4 لیتری توربوشارژر، برخورداری از فناوری مولتی‌ایر، پیشرانه 135 اسب‌بخار قدرت، گشتاور 206 نیوتن‌متری، جعبه‌دنده شش‌سرعته دوکلاچه و سرعت بالایی تعویض دنده‌ها توانسته آلفارو مئو میتو را به یک خودرو هاچ‌بک کاملا سریع تبدیل نماید.

·       آلفارومئو جولیتا

آلفارومئو جولیتا به عنوان دومین آلفارومئو یکی از خودروهای کمیاب در ایران است که توانسته توجه بسیاری از جوانان علاقمند به رانندگی پر سرعت را به سوی خود جلب نماید. این هاچ‌بک کوچک و جذاب از سال 2011 تا سال 2017 توانست پای در بازار ایران بگذارد و طرفداران خود را در مدت کوتاهی به سوی خود جذب کند.

آلفارومئو جولیتا با برخورداری از  پیشرانه 1.4 لیتری، موتور هوشمند توربوشارژر مولتی‌ایر، پیشرانه170 اسب‌بخار و گشتاور 250 نیوتن‌متری به عنوان یک  یک هاچ‌بک اسپرت و لوکس در دوره بسیار کوتاهی توانست به یکی از بهترین خودروهای وارداتی کشور تبدیل گردد. هرچند جعبه دنده شش‌سرعته اتوماتیک و دوکلاچه این خودرو به همراه قیمت کاملا اقتصادی نتوانست ضعف بازاریابی و تامین قطعات یدکی کمپانی های وارد کننده را تحت تاثیر قرار دهد.

از سوی دیگر آلفارومئو جولیتا به دلیل داشتن حساسیت بالا نسبت به بنزین بی‌کیفیت و پیچیدگی فنی نتوانست مدت زمان طولانی تری را در بازار خودروهای پرفروش کشور دوام بیاورد.

آلفارومئو جادوی رانندگی

·       آلفارومئو 4C

به جرات می توان آلفارومئو 4C را در بین خودروهای آلفارومئو وارداتی به داخل ایران به عنوان خاص ترین محصولات آلفارومئو در ایران معرفی کرد. این کوپه اسپرت وارد شده به داخل بازار کشور توانست از گیرو دار منع واردات خودروهای لوکس جان سالم به در ببرد و در جاده های کشور عرض اندام نماید. آلفارومئو 4C که به دلیل آپشن های فوق العاده حرکتی و سرعت بالا به بچه فراری شهرت دارد توانست توجه علاقمندان به خودروهای اسپرت و سبک شهری را به سوی خود جلب کند.

موتور چهار سیلندر 1.75 لیتری توربو شارژر، پیشرانه قدرتمند 240 اسب‌بخار، گشتاور 350 نیوتن‌متری، شاید در نگاه اول نتواند آن چنان که باید توجه عاشقان خودروهای سرعتی را به سوی خود جلب کند. اما زمانی این اعداد و ارقام شگفت انگیز خواهند بود که شما بدانید آلفارومئو 4C در سرعت های بالا و در حین رانندگی به صورت واقعی و حقیقی این توان و قدرت را به نمایش می گذارد.

گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک در کنار مصرف سوخت ترکیبی باعث شده در بازار داخلی این اتومبیل را هم سطح پورشه مدل 718 باکستر شناخته شود. در نتیجه آلفارومئو 4C به عنوان یکی از خودروهای کمیاب در ایران و به‌ واسطه قیمت نسبتا بالایی که دارد طرفداران خاص خود را داشته باشد.

خاص ترین محصولات آلفارومئو در دنیا

خودروسازان در دنیای پر از رنگ در حال فعالیت هستند که هر از چندگاهی طراحی و ساخت یک محصول منحصر به فرد همه را به تعجب وادار می کند. بسیاری از طراحان مطرح خودرو های مدرن در تبین ایده‌هاي اولیه خود از اتومبیل های قدیمی تر الهام گرفته اند.

در این بین طراحان گروه صنعتی خودروسازی آلفارومئو طی چندین دهه فعالیت پرثمر و تاثیر گذاری که داشته اند؛ توانسته اند چندین مدل ماندگار در دل تاریخ از خود به جای بگذارند. گاهی این اثرهای هنری را می توان در میان کلکسیون خودروهـای کمیاب یا بی نظیر مشاهده کرد. حتی برخی از محصولات کمیاب آلفارومئو می توانید در حراج خودروهای لوکس مشاهده کنید که در کل دنیا فقط تعداد کمی از آن ها تولید و به فروش رسیده است.

·       آلفارومئو جولیتا SZ

این محصول ارزشمند و بسیار نادر کمپانی آلفارومئو در سال های 1954 تا 1965 طراحی و به صورت محدود تولید شد به طوری که تنها 217 تا از این مدل به بازار عرضه شد. آلفارومئو جولیتا SZ را می توان جزو خاص‌ترین خودرو‌های تولیدی در دنیا به شمار آورد که از لحاظ زیبایی یکی از شاهکارهای هنری قرن به حساب می آید.

جولیتا SZ ، آلفارومئو یکی از خودروهای کمیاب در ایران و جهان است که در کلاس خودرو کامپکت کوچک توانسته محبوبیت بسیار بالایی را برای خود کسب نماید. این خودرو با طراحی  موتور جلو و محور عقب و سیستم جعبه‌دنده ۵ دنده دستی عمدتا به رنگ بسیار نقر‌آبی تولید و به بازار عرضه شده است.

جلویتا SZ یکی از خاص‌ترین خودروهای آلفارومئو در ایران و جهان است که  دارای یک بدنه آلومینیومی دست‌ساز، شاسی و فنی، شیشه‌های نازک سبک وزن، موتور ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر، پیشرانه ۱۰۰ اسب‌بخار  می باشد. این خودرو با توجه به امکاناتی که دارد می تواند به راحتی با خودرو‌های مسابقه‌ای هم دوره خود همچون لمانز، تارگا و… رقابت نماید.

·       آلفارومئو زاگاتو TZ3 کورسو

آلفارومئو زاگاتو یکی از برترین نمادهای این کمپانی خودروسازی در حوزه طراحی و تولید اتومبیل های مسابقه‌ای است. این اتومبیل بسیار زیبا به سفارش کلکسیون دار معروف مارتین کپ در اواخر دهه 2000 تولید و در سال 2010 رونمایی شد.

آلفارومئو زاگاتو TZ3 کورسو از فریم‌های لوله‌ای آلومینیومی، بدنه ای ساخته شده از فیبر کربن و پنل‌های آلومینیومی دست‌ساز طراحی و تولید شده است. این شاهکار صنعت خودروسازی ایتالیایی با پیشرانه 4.2 لیتری، قدرت 420 اسب بخار بسیار سبک بوده و می تواند در عرض 3.5 ثانیه به حداکثر شتاب و توان خود برسد.

·       خودرو آلفارومئو تیپو استرادال

آلفارومئو تیپو استرادال یکی از منحصر به فردترین محصولات تولید شده توسط این کمپانی است که تنها ۱۸ دستگاه از آن در کل دنیا تولید شده است. این اتومبیل شیک و کلاسیک از طراحی بسیار زیبا و جذابی برخوردار است که توانسته توجه بسیاری از کلکسیون دارهای معروف را به سمت خود جلب کند.

آلفارومئو ۴C خاص ترین خودروی آلفارومئو در ایران

آلفارومئو ۴C  از ۲۰۱۵ و به صورت کاملا محدود مجوز ورود به  ایران را کسب نمود تا به عنوان رقبی سرشناس برای خودرو هایی همچون بی‌ام‌و i۸ محسوب گردد. آلفارومئو ۴C  یکی از خاص ترین خودروهای وارداتی محسوب می شود که در حال حاضر قیمت آن بیش از پنج میلیارد تومان است. این خودرو  دارای موتور ۱.۷۵ لیتری ، گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متری و توان یا قدرت ۲۴۰ اسب بخار است که از سوخت ترکیبی استفاده می نماید.

کلام آخر

آلفارومئو یکی از خودروهای کمیاب در ایران است که به دلیل قوانین ملی و بین المللی وضع شده تنها در برهه زمانی کوتاهی وارد کشور شد. مدل های مختلف تولید شده توسط این کمپانی ایتالیایی نه تنها در داخل ایران که در بیشتر کشور های دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار است. خودروهای اسپرت سبک و کوچک این برند خوشنام ایتالیایی به راحتی می تواند با برندهای معرفی هم‌چون فراری، لامبورگینی از لحاظ طراحی، زیبایی و امکانات سرعتی و رفاهی رقابت نماید.

در این میان، آلفارومئو ۴C به‌عنوان محبوب ترین و با کیفیت ترین عضو خانواده آلفارومئو در داخل کشور توجه علاقمندان به اتومبیل های لوکس و اسپرت شهری را به خود جلب کرده است. تا جایی که این اتومبیل توانسته با برندهایی همچون بنز در داخل کشور رقابت نماید و طرفداران خاص خود را پیدا کند.

با اینکه شرایط خاص بازار خودروی ایران، موجب شده تا بسیاری از برندهای خودروسازی خارجی برای رقابت و ورود به داخل کشور شانسی نداشته باشند ولی در معدود زمانی که شرایط برای ورود اتومبیل های خارجی به داخل ایران مهیا شد محصولات آلفارومئو توانست به یکی از خودروهای وارداتی محبوب تبدیل شود.

سوالات متداول

چرا نمی توان در حال حاضر آخرین مدل های محصولات آلفارومئو در داخل کشور خریداری کرد؟

به دلیل قوانین سخت گیرانه حمایت از تولید ملی، ناهماهنگی‌های مدیریتی، تحریم های بین المللی و قوانین خلق‌الساعه صنعت خودرو کشور تنها تعداد محدودی از مردم آنهم با پرداخت قیمت ها نجومی می توانند از سواری با خودرو های وارداتی لذت ببرند.  با این حال بازهم این افراد تنها می توانند اتومبیل های قدیمی و سری 2017 به قبل را سوار شوند.

کمیاب ترین محصول آلفارومئو در داخل کشور کدام مدل است؟

به دلیل وضع قوانین ممنوعیت واردارت خودرو های خارجی اغلب خودروهای آلفارومئو همانند جولیتا، میتو و… در بازار به صورت محدود به چشم می خورد. با توجه به قیمت‌گذاری نامناسب و گران بودن خودرو های وارداتی مدل  آلفارومئو ۴C خاص ترین محصول این کمپانی در داخل ایران به حساب می آید.