تعویض روغن گیربکس DCT یا دبل کلاچ و اکچویتور (عملگر) آلفارومئو با دستگاه تمام اتوماتیک در مجموعه آلفارومئو ایران

آوریل 14, 2021 2:10 ب.ظ

خودروهای مدرن خارجی این روزها طرفداران بسیاری زیادی دارند. امکانات متنوعی که استفاده از این محصولات در اختیار شما قرار می‌ دهد، قطعا کمک می‌ کند که بتوانید به بهترین شکل از وسیله نقلیه استفاده کنید و بیشترین بازده را داشته باشید. یکی از این تجهیزات که در ماشین‌ های خارجی مدرن دیده می‌ شود، گیربکس های دو کلاچه یا DCT هستند. برای آشنایی بیشتر با این تجهیزات باید در نظر داشته باشید که معمولا خودروها دارای دو نوع گیربکس یا جعبه دنده اتوماتیک یا دستی هستند که روند استفاده از آنها را می‌ توان با توجه به نامگذاری آنها درک کرد. در این میان گیربکس‌ های اتوماتیک روند استفاده ساده‌ تری دارند و از نظر تکنولوژی تجهیزات جدیدتری محسوب می‌ شوند. گیربکس DCT یکی از زیر مجموعه‌ های گیربکس اتوماتیک است که در برخی مدل‌ های خودروهای آلفارومئو استفاده شده است. از آنجایی که تعویض روغن گیربکس DCT پیچیدگی خاص خود را دارد، در ادامه این مطلب در خصوص تعویض روغن گیربکس DCT یا دبل کلاچ و اکچویتور (عملگر) آلفارومئو با دستگاه تمام اتوماتیک در مجموعه آلفارومئو ایران صحبت خواهیم کرد.

 

تعویض روغن آلفارومئو

 

گیربکس DCT در خودروهای آلفارومئو

قبل از این که سراغ تعویض روغن گیربکس‌ های DCT و نکات مهم مربوط به آن برویم، بهتر است که یک آشنایی نسبی با گیربکس‌ های DCT به دست بیاورید. در یک دسته بندی کلی می‌ توان این نمونه از گیربکس را در دسته‌ ای به نام گیربکس‌ های نیمه اتوماتیک قرار داد. البته دیده می‌ شود که در مواردی این محصولات را با نام گیربکس دو کلاچه نیز می‌ شناسند.

عملکرد این محصولات ترکیبی از نمونه گیربکس‌ های اتوماتیک و دستی است. علاقمندان به دنیای خودرو این جعبه دنده‌ ها را به نام دستی خودکار یا دستی بدون کلاچ هم می‌ شناسند. در این سیستم‌ ها هر کدام از کلاچ‌ ها به دنده‌ های زوج و فرد وصل شده و به همین دلیل بسیاری عقیده دارند که این محصولات از نظر ساختاری تقریبا مشابه با ترکیب دو گیربکس دستی می‌ باشند. در این خودروها می‌ توانید به راحتی و بدون کلاچ دنده عوض کنید. این نمونه از گیربکس پیش از جنگ جهانی دوم اختراع شد اما زیاد مورد توجه قرار نگرفت تا این که در سال 1980 کم کم شرکت‌ های تولید خودرو اروپایی مانند آئودی، پورشه، پژو و… در خودروهای مسابقه‌ ای خود از این نوع گیربکس استفاده کردند. بعد از آن نیز کم کم این تجهیزات توانستند جایگاه خوبی در بین خودروهای شخصی و جاده‌ ای پیدا کنند. برند آلفارومئو نیز توانست از گیربکس DCT در خودروهای خود استفاده کند و به این شکل از چنین تکنولوژی مناسبی بهره مند شود.

نحوه عملکرد گیربکس DCT

قبل از بررسی تعویض روغن گیربکس DCT یا دبل کلاچ و اکچویتور (عملگر) آلفارومئو با دستگاه تمام اتوماتیک در مجموعه آلفارومئو ایران بهتر است ابتدا نیم نگاهی به نحوه عملکرد این تجهیزات داشته باشیم و آشنایی نسبی با آنها به دست آوریم. در گیربکس‌ های دستی با فشار دادن کلاچ ما ارتباط بین نیروی پیشرانه و گیربکس را قطع می کنیم تا به این صورت مسیر جریان انتقال قدرت در خودرو متوقف شود. بعد از تعویض دنده به صورت دستی چرخ دنده‌ های مربوطه با هم درگیر می‌ شوند و خودرو به روند کاری خود ادامه می‌ دهد. به همین دلیل می‌ توان گفت که روند انتقال قدرت در گیربکس دستی به شکل دائمی نیست، همین موضوع ممکن است در برخی خودروها، خود را به صورت تکان یا لرزش در زمان تعویض دنده نشان دهد. حال در گیربکس‌ های DCT روند کاری چنین است که دو کلاچ استفاده شده برای فرمان دادن به گیربکس به صورت اتوماتیک هستند و با استفاده از ابزارهای هیدرولیکی و الکترونیکی کار می‌ کنند. به عنوان مثال تصور کنید که یک خودروی آلفارومئو 6 سرعته با گیربکس DCT دارید. در این خودرو‌ها روند کار چنین است که یکی از کلاچ‌ ها با دنده‌ های 1، 3 و 5 درگیر شده و کلاچ دیگر با دنده‌های 2، 4 و 6 درگیر می‌ باشد. این موضوع باعث می‌ شود هیچ اختلالی بین گیربکس و نیروی پیشرانه بوجود نیاید.

آشنایی با روغن گیربکس DCT آلفارومئو

در ادامه این بخش از مطلب سایت آلفارومئو ایران بیشتر در خصوص نوع روغن گیربکس DCT صحبت خواهیم کرد و نکات مهمی که در این زمینه باید مد نظر داشته باشید را با شما در میان خواهیم گذاشت. روغن مورد استفاده در گیربکس‌ های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک باید دقیقاً بر اساس ساختار داخلی و ویژگی‌ های این نوع از گیربکس طراحی و تولید شده باشند.

مکمل‌ هایی که در روغن گیربکس DCT مورد استفاده قرار می‌ گیرند باعث افزایش مقاومت قطعات داخلی جعبه دنده در برابر خوردگی، زنگ زدگی و اکسید شدن می‌ شوند. از سوی دیگر در این روغن ‌ها باید از مکمل‌ های ضد حباب و کف استفاده شده باشد تا در زمان کار هیچگونه کف و حبابی در روغن ایجاد نگردد. همچنین باید مقاومت حرارتی بالایی داشته باشد تا در  جاده‌ های صعب العبور یا ترافیک‌ های شهری که افزایش دما مشاهده می‌ شود، بخش‌ های داخلی گیربکس دچار مشکل نگردد. استفاده از روغن مناسب برای گیربکس DCT این امکان را به شما می‌ دهد که فضای مناسبی برای اتصالات مختلف، بلبرینگ ها، شفت و کلاچ به وجود بیاورید. همین باعث می‌ شود تا لرزش سیستم کلاچ به حد قابل توجهی کاهش پیدا کند. در مجموعه آلفارومئو ایران برای خودروهای تولید شده این برند روغن گیربکس مخصوص موجود می‌ باشد و به کارگیری آنها باعث می‌ شود تا بالاترین بهره‌ وری را داشته باشید. در ضمن متخصصین ما حتما این موضوع را در نظر خواهند داشت که برای هر مدل بسته به نیاز شما از روغن مخصوصی استفاده کنند که برطرف کننده نیازهایتان باشد.

دارندگان خودروهای آلفارومئو در سراسر ایران باید این مورد را به یاد داشته باشند که حتما برای تعویض روغن گیربکس خودروهای خود سراغ ارائه دهندگان خدماتی بروند که در این زمینه تجربه و تخصص کافی دارند. مجموعه آلفارومئو ایران توانایی ارائه خدمات مختلف مربوط به این خودروها در سراسر ایران را دارد و همین موضوع باعث می‌ شود که بهترین و با کیفیت‌ ترین خدمات مربوط به این عرصه را دریافت کنید. متخصصین ما برای تعویض روغن گیربکس DCT یا دبل کلاچ و اکچویتور (عملگر) آلفارومئو با دستگاه تمام اتوماتیک در مجموعه آلفارومئو ایران ابتدا مدل و سری ساخت خودرو را تعیین کرده و سپس بهترین روغن موجود برای آن را انتخاب می‌ کنند تا بتوانید بدون هیچ مشکلی از خودرو خود استفاده کنید. در ضمن متخصصین این مجموعه کلیه آموزش‌ های لازم در خصوص ارائه خدمات تخصصی آلفارومئو را دیده‌ اند و با ساختار داخلی این خودروها آشنایی کافی دارند.